LiC Kämpande konst

Konst i Lavoro in Corso

Kämpande konst mot fascism och krig

Tydligt budskap i fett med färg

Engagerad och budskapsmättad konst kan förenas med kvalitet och ”skönhet”. Se på konstverk av Albin Amelin, Sven Xet Erixson, Bror Hjorth och Vera Nilsson från 1930-talet. Det är ställningstagande mot krig och fascism utifrån vanligt folks belägenhet.

Sven-Harrys privata konstmuseum vid Vasaparken i Stockholm gör en ovanlig insats för att vi ska få återse några av de mest uttalade arbetarklassrelaterade konstgärningarna i svensk konsthistoria. Värt en resa.

Albin Amelin, Kriget (1928).

Sorgligt högaktuella

Världsläget och mediaopinionen har gjort dessa bilder aktuella på nytt. Konstnärerna tryckte en mapp i 100 exemplar med antikrigsmotiv 1933, med titeln Humanitet, säkert inspirerad av Goya och som inspiration för senare konstnärer. Tankarna går till Puss, med förtvivlade och hungrande massor och feta officersnackar. De såg redan vart fascism och rashygien skulle leda till.

Konsten, målningar mm., kan vara tydliga som bärare av ett otvetydigt budskap. Det förstärks av en medveten motivbild. Alla verk som valts ut till utställningen svarar upp på det. Så är det även med Bror Hjorths skulpturer, dock med en mer idealistisk prägel. Relationen till samtida konstnärliga motpoler ges ingen plats i utställningen.

Konst som ger hopp mitt i förödelsen.

Albin Amelin och Sven Xet Erixson dominerar utställningen med reaktioner mot kriget, arbetarnas jobb och andra vardagliga aktiviteter. Målningarna är bråkiga med många ”rörliga” detaljer och kontrasteras av de stillebenslika porträtten, med människor i stilla förtröstan.

Vera Nilsson, Penningen livets fiende (1938).

Vera Nilssons lilla, till formatet, målning avslöjar vad kriget handlar om. I förödelsen tonar logotyperna för krigets vinnare upp sig (Penningen livets fiende, en detalj). Albin Amelins ”fulaste” verk på utställningen, Kriget talar ett liknande språk: plågor, kaos och förödelse, trots starka färger.

Utställningen omfattar en rad skrämmande men också härliga bilder. Trots ett mörkt innehåll – ur en mörk tid - bär de ofta på ett hopp om en bättre tid, nu vid ännu en mörk tid. Klara färger i tjocka lager ger liv.

-LOO, 23 maj 2022

Tillbaka

HEM


Albin Amelin, Arkebuseringen (1937).


Albin Amelin reagerade häftigt på Ådalen-31 och målade Arkebuseringen med de värnlösa demonstranterna från militärens synvinkel, en skildring som kunde vara katastrofal. Men det blev snarare en realistisk betraktelse över de verkliga styrkeförhållandena och får soldaterna att framstå som fega krypskyttar.